En Route Africa - Reisverslag uit Torregutiérrez, Spanje van Lonneke en Floris - WaarBenJij.nu En Route Africa - Reisverslag uit Torregutiérrez, Spanje van Lonneke en Floris - WaarBenJij.nu

En Route Africa

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke en Floris

06 Februari 2014 | Spanje, Torregutiérrez

Welnu, ik heb aangeven dat op deze site vanaf 2 februari regelmatig updates te lezen zouden zijn van onze avonturen. Het is inmiddels allang 2 februari geweest en het mag duidelijk zijn dat dit niet helemaal is gelukt.

Het overschot aan stof, vele reisuren en gebrek aan wifi veroorzaakte dit euvel.

We zijn bij schrijven anderhalve week op onze eindbestemming Tanjeh, Gambia. Floris is afgelopen vrijdag naar huis gevlogen en voor mij is inmiddels fase 3, het werken begonnen. Ook vanuit mijn verblijfplaats Tanjeh blijkt het niet eenvoudig te zijn om toegang te krijgen tot internet. Vanuit Tanjeh is het een half uurtje rijden naar het toeristen gedeelte Senegambia. Daar is wifi in overvloed, maar kom je ook niet elke dag. En geloof me, dat wil je ook niet...

Maar dit terzijde... Terug naar het begin: 2 februari. Het vertrek vanuit Bakel.

Op zondag 2 februari zijn we om 9 uur vertrokken vanuit Sevenum met onze bus volgeladen met gereedschappen, onderdelen, onderhoudsproducten, naaimachines, sportspullen, medische materialen, babykleertjes, knuffels, pennen, schoolspul, speelgoed, kannen diesel, kampeerspullen en onze persoonlijke spullen.

Om half 10 moesten we in Bakel verzamelen. We wisten niet wat ons te wachten stond, maar het was een fantastische dag. Het zonnetje scheen stralend en er waren vele familie en vrienden om ons uit te zwaaien. Hartverwarmend! De pers was aanwezig en het plein in Bakel zag er indrukwekkend uit met alle volgepakte wagens die de avontuurlijke reis naar Gambia zouden aangaan.

Na een kop goeie Nederlandse Erwtensoep met brood en onze briefing werden de laatste materialen verdeeld over alle wagens. En na een woordje van de burgemeester en Jan Huizinga (directeur van Go For Africa) klonk om 12 uur het startsein en begonnen we in teams van 5 wagens aan onze reis van 7500 kilometer.

Er viel bij vertrek heel wat van ons af. Maanden van voorbereidingen treffen, sponsors zoeken, de bus in orde maken, spullen verzamelen etc. etc. was achter de rug. Fase 2, de reis was begonnen. En wij hadden er zin in!

De eerste dagen bestonden uit gas geven, kilometers vreten, elkaar aftasten en beter leren kennen. Ons team bestond uit:
- Bert & Lucie (particulier team: Disco Adventure).
- Gijs en Norvel, Joey en Sander (studententeam: Mechatronica goes Wild, ROC Tilburg).
- Niels en Koen (studententeam: M-team 4 Africa, ROC Tilburg).
Allemaal brabanders, dus het klikte al snel.

De reis door Europa verliep voorspoedig. De eerste avond hebben we geslapen bij La Forge de Saint Marie in Luxemburg met alle teams en zagen we pas voor het eerst wie er allemaal met Go For Africa mee waren. Toen nog allemaal onbekenden, maar daar zou de komende weken verandering in gaan komen.

Het weer is gedurende de hele reis prima geweest. 's Nachts was het wel vaker aan de frisse kant, maar gelukkig hadden we onze fijne bus om in te slapen. In Europa hebben we, behalve die eerste avond, alle nachten gekampeerd. Lekker zelf aanrommelen met koken en een prima biertje of glaasje wijn erbij, elkaar beter leren kennen.

Uiteindelijk zijn we op 5 februari aangekomen op de eerste officiele ontmoetingsplek in Torreguadario in Zuid Spanje. 's Avonds werden we gebriefd over de volgende dag, waar we met de hele kolonne (19 wagens) de boottocht en grensovergang naar Marokko zouden gaan passeren. Daarna hebben Floris en ik onze fles Grand Prestige genuttigd en zijn we weer lekker in ons busje gaan slapen.

De volgende dag stond de wekker op 5.30 uur. Om 6 uur zijn we met z'n allen vertrokken richting haven. De bakkies waren allemaal afgesteld op kanaal 16 maar het was verdacht stil. Het was voor menigeen een spannende aangelegenheid, want we stonden per slot van rekening op het punt om het vertrouwde Europese continent te verlaten. De overtocht verliep prima. Daar waren we! In Afrika!

• 06 Maart 2014 - 00:37

Mam:

Leuk om eindelijk wat van jullie avontuur te lezen.xxx