Gewapende knaap & terroriserende kinderen - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Lonneke en Floris - WaarBenJij.nu Gewapende knaap & terroriserende kinderen - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Lonneke en Floris - WaarBenJij.nu

Gewapende knaap & terroriserende kinderen

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke en Floris

03 Maart 2014 | Gambia, Sere Kunda

Helaas blijkt Gambia ook een duistere kant te hebben. Natuurlijk weten we dit allemaal, maar hoop je er niet mee te maken te krijgen.
Maar helaas moest Marlies (particulier deelnemer GFA en studentenbegeleider) dit toch aan den lijve ervaren.

Op het moment dat ik Floris naar het vliegveld bracht, liep zij terug van Alhagie's compound naar Kairoh Garden. Een wandeling over een zandpad van pak'm beet 750 meter. Langs het pad tussen de bomen stond een jongen die iets naar Marlies riep. Zij liep door, maar reageerde wel, waarop de jongen naar haar toekwam en om geld vroeg omdat hij anders zou sterven van de honger. Marlies gaf aan niets te hebben, maar zou hem een volgende keer iets geven. Blijkbaar was dit niet bevredigend voor de knaap, want hij haalde een mes te voorschijn en greep naar Marlies haar tas. Hierop onstond een worsteling, waarbij Marlies op de grond viel. Uiteindelijk liet de knaap het mes vallen en ging er vandoor. Uiteindelijk heeft hij niets te pakken gekregen en ook was Marlies fysiek ongedeerd. Echter zat de schrik er natuurlijk goed in.
Marlies is al jaren op rij in Gambia op vakantie geweest en heeft zich nooit eerder onveilig gevoeld. Daar is vanaf nu helaas wat in veranderd. Het blijft toch lastig dat je in veel gevallen wordt gezien als een enorme zak met geld.

Het feit dat ik in een superopvallende kanariegele Mercedes Benz Vito rond rijd, roept om veel reakties. Elke dag krijg ik te horen dat ze mijn bus "liken" en willen kopen of nog beter, willen krijgen. Zelfs de politie zegt doodleuk dat ik hen die bus moet geven als ik naar huis ga. Ik lach er maar wat mee, hoofdschud een keer en rijd maar weer door....

Ook vinden ze het hier heel vreemd, dat mijn "husband" er niet meer is (Boss Lady, where is your husband? Are you all alone in that big bus? I will take care of you!) Als ik vertel dat hij al naar Nederland is, dan snappen ze er niets meer van en denken gelijk dat ik wel inga op hun avances. En ik lach er maar wat mee, hoofdschud een keer en rijd maar weer door......

Als blanke vrouw word je op twee manieren aangesproken in Gambia. De kinderen roepen allemaal: Toubob! Wat niets meer of minder betekent als "blanke".
Door volwassenen word je dikwijls aangesproken als Boss Lady. Wat volgens mij afstamt uit de tijd van de slavernij.
Allebei dus enigszins bedenkelijk, maar ik lach er maar wat mee, hoofdschud een keer en rijd maar weer door....

De zaterdag nadat Floris is vertrokken stond in het teken van de voetbalwedstrijd tussen het Go For Africa team en de club van Tanjeh. Het team van Buurman & Buurman had namelijk een hoop voetbaltenues bij en deze werden op deze middag officieel overgedragen. Het was bloedheet, maar er werd super fanatiek gevoetbald. Wat erg leuk was.
Ik stond bij de rest van de toeschouwers in het enige aanwezige streepje schaduw op het veld.

De kinderen in Gambia zijn erg vrij, op het vrekke af. Van een afstand zijn ze supercute, hoe ze je altijd naroepen en zwaaien. Maar ze zijn ook supernieuwsgierig en als ze de kans krijgen pakken ze je hand, vragen om vanalles en hangen aan je en laten niet meer los. Alhagie zegt dat je de vrekke kinderen gewoon een draai om hun oren moet verkopen, zo gaat dat namelijk hier in Gambia. Maar dat doen wij thuis niet en hier dus ook niet.
Met als gevolg dat ik een uur lang geterroriseerd ben door een kind van ongeveer 4 jaar. Ik heb haar proberen af te kopen door een fles water te geven, waar ze gretig van dronk. Maar tot mijn grote irritatie bleef ze maar op me af komen.
Uiteindelijk heb ik haar met enige ferme hand toch maar weg geduwd en daarna volkomen genegeerd, wat dus wel leek te helpen. Nooit gedacht dat ik die schattige kindertjes op een moment moe zou worden....

De zondag stond in het teken van relaxen. Ik heb contact gelegd met Maria, die sinds 2 maanden als vrijwilligster werkzaam is in het Tanka Tanka ziekenhuis. We maakten een afspraak voor de volgende maandagmorgen. Maria zou me opvangen en rondleiden. Ik was benieuwd, ik had er zin in...

  • 13 Maart 2014 - 09:10

    Monique:

    Hoi lonneke, ik heb alle verslagen gelezen. Sjonge jonge wat een avontuur weer. Ook prachtig Hoe je het allemaal in woorden uitdrukt. Ben nieuwsgierig naar de foto's. Ik mis je enorm maar wens je toch nog een paar fijne weken. Leuk dat je moeder op bezoek komt. Tot gauw. Xxx

  • 13 Maart 2014 - 11:21

    Annet:

    Hey Lonneke, mooi verhaal alweer, ongelofelijk .
    Dapper dat je de gambianen wilt blijven helpen na die ervaringen.
    Liefs Annet

  • 15 Maart 2014 - 23:25

    Henny:

    mooi verhaal, nou ja niet alles!
    ik heb eigenlijk ook wel zin om op bezoek te komen, heb de maand april nog vrij !
    maar ja, al die kerels, ik denk dat ik zo ruzie krijg.

  • 17 Maart 2014 - 13:43

    Heidi:

    Hey Boss Lady, keep up the good work! En zeg maar tegen die gewapende knulletjes of opdringerige politiemannen: ginne shit met os Lonnie, want angers komen de kiepe wel us ff spektakelen! Daar zullen ze vast niet van terug hebben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke en Floris

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 37993

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 13 April 2014

En Route Africa

12 Januari 2013 - 14 Februari 2013

De Filipijnen

25 November 2010 - 25 Maart 2011

Zuid-Amerika

22 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Las Vegas 2009....

Landen bezocht: