GAMBIA! - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Lonneke en Floris - WaarBenJij.nu GAMBIA! - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Lonneke en Floris - WaarBenJij.nu

GAMBIA!

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke en Floris

28 Februari 2014 | Gambia, Sere Kunda

Aankomst in Gambia

En zo is het zondag 23 februari.

Vandaag was het zover, de laatste grenspost. Het eindpunt was bijna bereikt.

Het was voor ons onduidelijk wat de bedoeling was en dus zijn we met de aanwezigen maar richting grens gekoetst. Bij aankomst bleken we wel het land uit te kunnen, maar we hadden niet de juiste papieren om Gambia binnen te komen. En Jan en diens team en Alhagie waren nergens te bekennen. Na wederom een tijd gewacht te hebben, kwam dan toch het verlossende telefoontje dat ze onderweg waren.

Toen alle formaliteiten waren afgehandeld werd er rechtstreeks koers gezet naar ons onderkomen. Het was wederom bloedheet, stoffig, zweterig en plakkerig en ons onderkomen voor deze laatste nacht had een zwembad. En dat was welkom! Wij zijn zover echter niet gekomen omdat de bar op de route naar het zwembad lag....

Het resort was prachtig. Mooie huisjes aan de rivier. Een knus restaurant en barretje en allervriendelijkst personeel. We hebben die avond wederom een klein feestje gevierd. Er viel bij een hoop deelnemers toch wat spanning weg, want we waren er! Alle voertuigen hadden het uiteindelijk gehaald! Niet alle vehikels waren er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar toch hadden we het allemaal gehaald. De resterende kilometers konden alleen nog maar goed gaan.

En zo ging het ook.

Maandag 24 februari.

De dag van de grote aankomst. Niet iedereen was die ochtend even fit, maar dat mocht de pret niet drukken. De politie ging ons met zwaaiende lichten en sirenes voor. De televisieploeg filmde het hele gebeuren van A tot Z. Het was nog zo'n 2 uurtjes rijden en toen was het grote onthaal.
Eenmaal in Tanjeh aangekomen stond de plaatselijke fanfare ons op te wachten en ging ons voor naar Kairoh Garden. Kinderen renden langs de auto's mee en mensen zwaaiden en riepen dat we welkom waren. Bij Kairoh Garden stond een hele delegatie ons op te wachten. Voor ons geen bekenden, maar toch was het voor ons allebei een emotioneel moment. We hadden er zolang naar toe geleefd, hebben er kei hard voor gewerkt en nu was het dan zover. Onze missie van fase 2 was geslaagd. 7500 kilometer! We hebben de bus en alle spullen heelhuids, zonder problemen en met heel veel plezier naar Gambia gebracht! Ge-wel-dig! Wij zijn trots op onszelf!

We werden hartelijk welkom geheten met een drankje en werden toegesproken door verschillende mensen. Er werd op trommels geslagen en voor ons gedanst. En daarna stond er een heerlijk buffet voor ons klaar. En toen was het abrupt afgelopen. De groep ging uit elkaar, de reis was over.

Een club werd ondergebracht op Alhagies compound (waaronder Floris en ik), een deel werd ondergebracht op Franco's compound en de rest bleef op Kairoh Garden. Floris en ik hebben de avond rustig doorgebracht, we zaten er allebei helemaal doorheen. Het was echter een bijzonder mooie dag! Een dag om nooit te vergeten.

• 06 Maart 2014 - 21:05

Mam:

Ik heb alle verslagen gelezen. Heb je mooi geschreven. Wat een mooi avontuur. Nu fase 2. xxx

• 06 Maart 2014 - 22:38

Jeroen:

Zussie mooie verslagen as always!

• 06 Maart 2014 - 23:56

Annet Van Csp:

Top verslag! Ik ga lekker genieten van de foto's en verhalen..t is een beetje druk geweest.....
    ..hoooooiiiiijjjeeeeee Lon en Floris!!xx
    Groet Netteke xxx

• 07 Maart 2014 - 13:13

Marie-Louise:

Geweldig!!
    Een droom die realiteit is geworden wat bijzonder. Ik vind het heel mooi om jullie verslagen te lezen en ben trots op jullie.

Groetjes en ik ben benieuwd naar de komende verslagen

• 10 Maart 2014 - 15:02

Nell :

Geweldig Lonneke, wat een verslag !! Lang gewacht, maar dan heb je ook wat! Internet is mooi, als het er is. Jammer, dat het bij Alhagie inmiddels nog geen wifi aangelegd is. Heb Floris met carnaval gesproken.
    Leuk om life te horen hoe het gegaan is. De echte evaluatie volgt later.
    Ben benieuwd hoe het jou en onze studenten verder vergaat.
    Fase 3 is al begonnen en zal ook bijzonder zijn.
    Groet en geniet ervan,
    Nell